“Natuurbrand wil je vroegtijdig ontdekken. Een van onze klanten bestelt daarvoor een camera. Op mijn advies is die camera op een andere manier geplaatst dan in eerste instantie gevraagd. Wij denken mee met onze klanten. Dat is de cultuur bij SurCom. Zodat zij van ons de best passende oplossing krijgen.” Aan het woord is onze expert Rob.
Een van de kazernes van de Nederlandse landmacht grenst aan een groot oefenterrein en natuurgebied. In de zomer is de kans op natuurbranden aanwezig. “Die wil je snel ontdekken om de natuur en de kazerne te beschermen”, vertelt expert Rob. “Onze klant bestelt een speciale warmtebeeldcamera die op het dak van een gebouw het gehele terrein moet overzien. Ik heb doorgevraagd en vervolgens ben ik ter plaatse gaan schouwen. Om het gebied effectief 360 graden te kunnen monitoren, is het beter de camera op een mast van 12 meter te plaatsen. Ook heb ik advies gegeven over de exacte plek waar de mast zou moeten komen. De klant heeft mijn advies overgenomen en daarna heb ik als projectleider gezorgd voor de complete installatie. Zo heb ik een ingenieursbureau ingehuurd voor het maken van sterkteberekeningen en een ander bedrijf voor het realiseren van de juiste ondergrond. Verder heb ik nauw samengewerkt met de Dienst Vastgoed Defensie (DVD).”
Schouwen op locatie
Rob schouwt ook bij een klant die een ruimte voor radiocommunicatie wil inrichten. Ter plaatse kijkt hij naar het gebouw en de apparatuur die er al staat. “Alles werkt op elkaar in en beïnvloedt de radiocommunicatie. Bij SurCom denken we mee en hebben we een brede scope. Daarom let ik ook op andere factoren die van belang zijn. Zoals de EMC-niveaus van de laptops die in de radioruimte worden gebruikt. Wij zorgen voor bouwvergunningen, andere apparatuur zoals beveiligingscamera’s, grondwerkzaamheden voor het leggen van energiekabels en nog veel meer. Hiervoor werken we samen met andere bedrijven. Bij SurCom kennen we de militaire wereld goed. Daardoor kunnen we projecten als deze vloeiend uitvoeren.”
Vragen stellen
“Als een klant een product bestelt, vraag ik altijd door. Om te kijken of het gevraagde product echt de oplossing biedt die de klant verwacht. En om te weten of hij overal aan heeft gedacht. Want anders heeft hij straks een uitstekend product in handen dat niet werkt, of dat niet optimaal functioneert. Zo vraagt een klant op een gegeven moment naar zonnepanelen. Hij wil daarmee energie opwekken om apparatuur te voeden. In een gesprek vraag ik naar de specifieke toepassing en apparatuur. Daardoor kan ik deze klant een specifieke oplossing adviseren die het beste past in zijn situatie. SurCom wil de missie van haar klanten versterken. Dat nemen we uitermate serieus. Daarom zoeken we altijd de beste oplossing voor onze klanten.”